bijkee.nl

kinderpraktijk

bijkee.nl

Ik leer anders

Leerproblemen praktisch en snel aanpakken met de training ‘Ik leer anders’
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden.
Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden.
De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken.

Direct resultaat
Doordat we de lesstof op de juiste manier aanbieden aan de leerling, kan hij of zij direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

Denk je nu: “Hmmm… direct resultaat is te mooi om waar te zijn…”. Lees dan de verhalen uit de praktijk van ouders en kinderen.

Informatieproces:
Iedereen gebruikt hetzelfde informatieproces:
1. opnemen
2. verwerken
3. opslaan
4. onthouden

Voorkeur:
Per persoon verschilt de voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van de informatie (informatie- of voorkeursysteem):
– horen (auditief)
– voelen (kinesthetisch)
– denken (auditief digitaal)
– zien (visueel = beelddenken)

‘Ik leer in beelden, jij onderwijst in woorden’
Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. Logisch, want de meerderheid van de mensen (±95%) leert auditief digitaal (via het gehoor). Slechts een kleine groep leert visueel. Tijdens de training ‘Ik leer anders’ leer je zelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden zodat het wel binnen JOUW informatiesysteem past. Deze techniek leer je zelf toepassen binnen vier sessies! Jonge kinderen leren de techniek samen met hun ouders. Op verzoek bespreek ik de methode graag met de leerkracht op school.
Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijg je grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan je bij toetsing de informatie makkelijk terug vinden in je geheugen. Dit geeft ook rust in je hoofd.

Is jouw kind een beelddenker?

1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
2. Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
7. Heeft je kind laat leren lopen?
8. Wiebelt hij/zij veel?
9. Eerst doen en dan pas denken?
10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
11. Denkt je kind erg zwart-wit?
12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?

Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker. Dit is mogelijk ook zo bij (een vermoeden van) dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD en/of hoogbegaafdheid.

Beelddenker of niet?
De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders.

‘Ik leer anders’ 
De methode ‘Ik leer anders’ helpt kinderen de weg te vinden in school, maar ook de rest van hun leefwereld. Ze krijgen tools om het non-visuele aanbod op school zelf om te zetten in hun eigen manier van leren en denken. Dit kan al op jonge leeftijd.
Je ziet direct of de leermethode ‘Ik leer anders’ werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Altijd proberen! Want als je zoon of dochter in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker.