Reflexintegratie volgens de RMTi methode

Rhythmic Movement Training International (RMTI) gaat uit van de ontwikkeling en integratie van de reflexpatronen in vloeiende, ritmische bewegingen. Hiermee is ook de integratie van de fysieke, emotionele en cognitieve stoornissen te verbeteren.
Kinderen en volwassenen met specifieke uitdagingen in leren zoals motorische problemen, houdingsproblemen, emotionele en gedragsproblemen maar ook ADD/ADHD, dyslexie en autisme hebben hier in het bijzonder profijt van.

Bewegingen om reflexen te integreren:
RMTI vormt de basis voor het optimaliseren van bewegingen en het integreren van reflexen. Het is al toe te passen bij baby’s, bijvoorbeeld wanneer een baby maar niet om kan/leert rollen. De bewegingen zijn effectief voor reflexintegratie, de hersenen als geheel, het optimaliseren van vaardigheden en het verminderen van stress waardoor een kind bijvoorbeeld tot leren kan komen.

Niet geïntegreerde reflexen kunnen worden veroorzaakt door:
Stress van de moeder en/of baby tijdens de zwangerschap, stuitligging, geboortetrauma, keizersnede
Ontbreken van beweging in de babytijd: het kind brengt te veel tijd door in een loopstoeltje, maxi-cosi of wipstoeltje
Ziekte, trauma, verwonding of chronische stress
Complicaties met vaccinaties
Dieet onevenwichtigheden of gevoeligheden
Reflexen die zijn geïntegreerd in de kindertijd kunnen later opnieuw activeren als gevolg van trauma, verwonding en stress.

Waarom deze reflexen integreren?
Primitieve reflexen zijn automatische bewegingen die essentieel zijn voor de ontwikkeling van de controle over het hoofd, spierspanning en sensorische integratie. Zij vormen de basis van onze lichaamshouding, de levenslange reflexen. Deze primitieve reflexen ontstaan veelal in de baarmoeder en in de babytijd en worden geïntegreerd als de bewegingen hun werk doen. Dan worden de bewegingen meer geoefende en gecontroleerd. Wanneer de reflexen actief blijven kunnen er veel problemen ontstaan.

Onvolledige integratie van reflexen kan een bijdragende oorzaak van ADD/ADHD, autisme, vertraging in de ontwikkeling, zintuiglijke integratie stoornissen, zicht en gehoor problemen, uitdagingen op gedrag, extreme verlegenheid, gebrek aan vertrouwen en verslavingen tot gevolg hebben.
Ritmische bewegingen helpen om de reflexen te integreren.

Werkwijze:
Het lichaam leert eerst hoe het reflexpatroon behoort te bewegen en volgt daarna het aangeleerde patroon. De langzaam en bewust uitgevoerde bewegingspatronen dringen diep door tot in de hersenstam, waar de reflexen opgeroepen worden.
De symptomen, die hun oorzaak vinden in de nog actieve reflexen, verdwijnen of verminderen bij herhaalde oefening.

Tijdens de behandeling worden er oefeningen voorgedaan en uitgelegd aan de ouders voor thuis. Tijdens de les is een van de ouders aanwezig en deze kijkt goed mee hoe ze de oefeningen thuis kunnen gaan uitvoeren.
Na 2 tot 3 weken kom je terug en bekijken we hoe het gaat met de reflexen en of er nieuwe oefeningen worden meegegeven.

Kinderpraktijk bij Kee werkt in de praktijk ook met reflexintegratie volgens de MNRI ® Methode. Deze methode bestaat ook uit lichaamsgerichte oefeningen, gericht op het herstel en de rijping van het centrale zenuwstelsel.