Bij het bekijken van deze -aa- zie ik namelijk dat het schrijven van deze letter nog niet klopt, en dat er mogelijk richtingsproblemen zouden kunnen spelen.
✍?
Bij het schrijven van deze letter gaat de leerling keurig met de schrijfrichting van links naar rechts, maar bij de -a- is er naast de richtingswissel ook tot twee keer toe een ‘stop, turn en go’ moment. Het eerste stukje ga je omhoog en naar rechts, dan stop je en ga je weer linksaf, een stukje dezelfde weg terug om vervolgens weer af te buigen naar beneden en tòch weer naar rechts te gaan. De beweging gaat dan door naar boven en de ronde buik krijgt een rechte rug. Ook daar is weer een ‘stop, turn en go’ want je volgt dezelfde weg weer een stuk recht naar beneden, om vervolgens weer een afslag naar rechts te maken. Daar start je weer met de volgende letter, precies dezelfde, want zo maak je deze -aa-.
✍?
Je begrijpt dat het schrijven een vak is waar veel tijd en aandacht bij nodig is. Wanneer je de letter goed kent, weet hoe hij in elkaar zit. Wanneer je hem met grote bewegingen met je hele lijf hebt leren maken, kan je met wasco of krijt op grote vellen papier gaan werken (of met woodies op tafel). Daarna ga je door naar de schrijfles in de boekjes, en begeleid je deze les zodat de schrijfrichting en het patroon van elke letter goed aangeleerd wordt.

Wanneer je goed in het schrijfpatroon van alle 26 letters investeert, geef je de leerlingen een stevige basis. Schrijven is en blijft een belangrijke vaardigheid.

Zie jij wat ik zie?